06 augusti 2018

På väg

Många frågar varför vi flyttar när vi har det så bra. Jag förstår den undran. Vi har också undrat det från och till de senaste månaderna. Vilket jag har skrivit tidigare så ger vi oss in i ett äventyr som inte är helt obekant och flytten denna gång går på sätt och vis till vårt andra hem, trots att vi bara bott där 2 år. Vi längtar tillbaka till Asien och Kina och kan inte riktigt låta bli att flytta igen. Ni som läst bloggen innan vet vad jag menar med det. Vi flyttar för att leva livet. Inte för att vi inte gör det hemma utan för att vi vill göra det på ett annat sätt än hemma.

MEN det har varit mycket mer jobb med flytten än vi kunde tro. Det beror delvis på att vi varit tvungna att magasinera hela vårt hem istället för att hyra ut möblerat. Vårt val och vi får stå det kastet. Nu är hela bohaget magasinerat i 6 kvm förråd och jag kan utan tvekan säga att jag inte tänker flytta tillbaka det förrådet i första taget...

Vi sitter på flyget just nu faktiskt. Fick lite gratis wifi (me like :)

Just nu letar jag Ayi. Hemhjälp är den enklaste översättningen. I princip alla västerlänningar har Ayi som hjälper till med diverse på hemmaplan. Allt från att städa, tvätta, laga mat till att göra ärenden och passa barnen. Förra gången provade vi en Ayi  innan vi hittade rätt. Det är svårt med språket om Ayi inte kan engelska men det är inga större problem för mig nu längre då jag kan grundläggande kinesiska. Jag vet också vad jag kan förvänta mig av en Ayi och hur otroligt viktigt det är att arbetsleda på detaljnivå, åtminstone i början. Initiativförmåga ligger inte i kinesernas beteende så som vi västerlänningar förväntar oss av ngn som är anställd för att ta hand om hemmet. Vi har andra referensramar och det är inte konstigt alls men det kräver tålamod och ödmjukhet om man vill ha en god relation till sin ayi.Jag minns att vår första Ayi förra gången hackade grönsakerna på golvet och använde kökstrasan för att torka toaletterna...

I morgon när vi landar (är idag Kinatid) så ska vi först hälsa på vår nya chaufför och hoppas att han är bra och når upp till Rickards körkrav 🙈 och sen ska vi till vårt hus inspektera renoveringen. Vi är försiktigt optimistiska till att huset ska vara ok och inte lukta mögel eller ha ngt annat större fel...

Nu börjar jag bli trött och ska försöka sova ngn timme åtminstone. En lång och spännande dag in morgon. I början på episode 2 av vårt liv i Kina.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar